Searching...
Thursday, August 27, 2015

Cara Mendaftar Website & Blog di Google 2015

Salam Sejahtera, Kali ini kita akan membincangkan tentang Cara mendaftarkan website ke Google Webmaster Tools, saya akan terlebih dahulu menyampaikan kenapa kita lebih baik menggunakan webmaster tool dibanding memilih tidak untuk menggunakannya. Dengan menggunakan webmaster tools, website & blog anda akan di index lebih cepat oleh Google kerana tools ini sendiri disediakan oleh Google.


Selain itu dengan mendaftarkan webite menggunakan webmaster tools, kita boleh mengetahui prestasi website jika terdapat error, atau masalah lain. Jika setiap kali ada kesalahan pada website dan segera kita perbaiki, kemungkinan website kita akan terlihat bagus di mata search engine.Untuk mendaftarkan website ke google webmaster tools sila ikuti langkah-langkah dibawah:

Cara Mendaftarkan Website Ke Google Webmaster

1. Memiliki akaun/e-mail Google.
Syarat pertama untuk mendaftar google webmaster tools adalah dengan memiliki email gmail. Jika anda sudah memiliki gmail, sila login ke akaun gmail anda. Jika belum memilikinya, anda boleh mendaftar disini.
2. Seterusnya masuk ke website Google Webmaster di sini www.google.com/webmasters. Secara automatik anda akan login menggunakan akaun gmail tadi.
3. Setelah muncul halaman awal google webmaster tools, klik ADD A PROPERTY dan masukkan url website pada kotak yang telah disediakan.
4. Langkah selanjutnya adalah proses verifikasi. Proses ini bertujuan untuk mengesahkan bahawa anda adalah pemilik sebenar website tersebut. Prosesnya sebagai berikut:
  • Download file html yang telah disediakan oleh google webmaster.
  • Upload file html kedalam root directory pada hosting.
  • Setelah upload berhasil, lakukan konfirmasi dengan mengklik link file yang ada pada google webmaster tools.
  • Langkah terakhir, klik verify, untuk lebih jelasnya silahkan lihat gambar dibawah ini.
 Jika anda tiada akses ke file server website anda, sila bertanya kepada webmaster anda atau syarikat hosting anda untuk bantuan meletakkan file verifikasi tersebut di root folder atau pun maklumkan kepada mereka yang anda perlukan login details ke web server anda. Biasanya mereka akan memberikan bantuan ini secara percuma. Anda juga boleh mendapatkan khidmat webmaster seo jika anda perlukan bantuan.

 


1 comments:

  1. The information on this blog is very useful and very interesting. If someone needs to know about the just click . Website Designing Companies Bangalore | Website Design Company Bangalore

    ReplyDelete

 
Back to top!